30 декември 2010

За Facebook и събирането на данни

Все още успявам да стоя далеч от Facebook (за Skype се предадох това лято покрай един проект). Идеята да се регистрирам в сайт, който осмисля живота ми, докато се мъчи да ме профилира, събирайки информация за мен не ми допада много. Това, което обаче ме изненада неприятно, че Facebook знае доста неща за мен и без да съм му потребител.

От време на време някой познат ме кани да се присъединя към Faceebook. В писмата, които ме агитират да се присъединя, има списък с „други хора, които може би познавате във Facebook“. Хората в списъка са най-различни (приятели, колеги, студенти, роднини или просто „виртуални“ познати) и в повечето случаи не се познават помежду си. Някак си абсурдно ми се стори идеята на база профилирането на поканващия да се генерира този списък. Свързващото звено между всички предложени в списъка хора с мен беше кореспонденцията в GMail.

Зачудих се доколко Google продават данни в посока Facebook. Поразпитах моите познати в Google, но бях посрещнат с голямо учудване. Предположиха, че докато хората си проверяват GMail пощата през Facebook, то последният им проверява с какви хора си комуникират. Малко кофти, нали? Моето запитване обаче явно е задействало някакви комуникации между двете компании, тъй като вече като получавам писма с покани за Facebook, списъкът с потенциални познати отсъства. За съжаление това не значи, че кофти практики са преустановени.

5 коментара:

Анонимен каза...

май си се взел доста насериозно

D каза...

Това има ли някакво значение?

mircho каза...

Едни познати, чули от приятели, които пили бира с едни хора, които работят в Гугъл, че най-много приходи BigG прави от продажба на профилирана информация. Не от разработки, не от андроиди, не от реклами...

go_fire каза...

Мирчо я ме осведоми от Андроид, какви пари правят?

Dimitar Vasilev каза...

@mircho: Не разбирам какво се опитваш да иронизираш. В постинга няма една лоша дума за Google или практиките им. Нормално е някой да си профилира клиентите и да прави със събраната информация каквото си иска(щом им го позволяват общите условия), но не е нормално да профилираш хора, които не са ти клиенти, на база събрана косвена информация по начини, които по никакъв начин не се свързват с думата етично. Мога да бъда доста по конкретен, но не му е тук мястото.