Тези дни ми попадна стенограмата от заседанието на Комисията по гражданско общество и медии, на което са обсъждани предложението за промяна на Закона за достъп на обществената информация, целящо да засили използването на "отворени" (в термините на предложението) формати в обмена на информация между граждани и държавната администрация. Четейки стенограмата две неща ми правят доста силно впечатление. Първото е как едно нещо може да не бъде прието при положение, че няма нито един човек гласувал срещу него, а второто е как хора, които явно нищо не разбират от тематиката, без да са се консултирали със експерти взимат решение на база на това да се направи сечено на някой. Навремето ми бяха разправяли случки от разни заседания на бюджетната и икономическата комисия от предходния парламент, но това определено "вдига" летвата по простотия.
Иначе върху внесеното предложение има две критики внесени съответно от ДАИТС и администрацията на Министерски съвет. От първите критиката идва най-вече по линия на дефиницията на "отворен формат". Причините за това могат да се гадаят, но ако трябва да отворя въображението си в посока на Microsoft-ката конспирация, тази дефиниция изключва "отворения формат" на Microsoft, което сигурно не се нрави на някои хора от ДАИТС.
Втората критика е свързана с това, че така записано предложението за изменение на въпросния закон е излишно, защото при сега действащия закон всеки може да избере формата, по която иска да получи въпросната информация (ако е в електронен вид, може да се укажат и техническите изисквания). Разбира се в това становище се пропуска фактът, че законът допуска възможност органът на изпълнителната власт да не съобрази с техническите изисквания в редица случаи. От друга страна предложението не се бори да затвори тези пропуски и да направи така, че ако някой иска информацията в "отворен формат", то да не му бъде отказан достъпа в този му вид, а по-скоро е някакъв "каруцарски" хак, чрез който независимо какво искаш и как го искаш, ще получиш информацията и във някакъв отворен формат.
За някои този хак, може да е досаден, защото ако примерно искат информацията в някой от форматите на Microsoft, ще получат информацията и в още един формат, който ще е отворен и ще бъде по избор на държавната администрация. Последното от своя страна, може доста да натовари потребителя, като трафик, ако администрацията реши да му праща нещата като сканирани документи във вид на pdf. За други, които пък са фенове на отворените формати, този хак няма да върши работа, защото дори и да са поискали информацията да бъде предоставена като файл от електронната таблица на OpenOffice.org, пак може да им бъде отказан достъп във този формат и да получат нещата като Excel-ски файл плюс файл в свободен формат по избор на държавната администрация, например pdf или файл на OpenOffice Writer. Тоест пак няма да може да свършат работа, без да конвертират Excel-ския файл. Изводът е, че ако администрацията реши да бъде некооперативна, тази промяна няма да я спре, което поставя под въпрос ефективността на предлаганата промяна.
Разбира се, за авторите на предложението за изменение на проекта, то изглежда добро. Целта, която са си поставили, е всички неща качени по интернет страници някъде, да могат да се свалят и в отворен формат, а не само в Microsoft-ските такива. Само че не става ясно защо се прави взаимно-еднозначно съответствие между информация качена по разни страници в интернет и обществена информация. В крайна сметка обществена информация, към която е ориентиран закона, за момента е в пъти повече от информацията качена по разни страници. Сигурно е хубаво по страниците да има качена повече обществена информация за всяка една администрация (като становища, заповеди и т.н), но за момента това е положението и при тази ситуация това допускане не е много уместно. Явно е целена простота (в смисъл на кратко и ясно) в това предложение, но някак си тази простота разширява промените не само до информацията сложена на интернет страници, а до цялата обществена информация.
Нещо, което прави доста лошо впечатление при дискусиите възникнали около този проект, е заемането на доста крайни позиции, което едва ли ще се отрази добре при следващите опити за засилване на позициите на отворените формати.
Иначе върху внесеното предложение има две критики внесени съответно от ДАИТС и администрацията на Министерски съвет. От първите критиката идва най-вече по линия на дефиницията на "отворен формат". Причините за това могат да се гадаят, но ако трябва да отворя въображението си в посока на Microsoft-ката конспирация, тази дефиниция изключва "отворения формат" на Microsoft, което сигурно не се нрави на някои хора от ДАИТС.
Втората критика е свързана с това, че така записано предложението за изменение на въпросния закон е излишно, защото при сега действащия закон всеки може да избере формата, по която иска да получи въпросната информация (ако е в електронен вид, може да се укажат и техническите изисквания). Разбира се в това становище се пропуска фактът, че законът допуска възможност органът на изпълнителната власт да не съобрази с техническите изисквания в редица случаи. От друга страна предложението не се бори да затвори тези пропуски и да направи така, че ако някой иска информацията в "отворен формат", то да не му бъде отказан достъпа в този му вид, а по-скоро е някакъв "каруцарски" хак, чрез който независимо какво искаш и как го искаш, ще получиш информацията и във някакъв отворен формат.
За някои този хак, може да е досаден, защото ако примерно искат информацията в някой от форматите на Microsoft, ще получат информацията и в още един формат, който ще е отворен и ще бъде по избор на държавната администрация. Последното от своя страна, може доста да натовари потребителя, като трафик, ако администрацията реши да му праща нещата като сканирани документи във вид на pdf. За други, които пък са фенове на отворените формати, този хак няма да върши работа, защото дори и да са поискали информацията да бъде предоставена като файл от електронната таблица на OpenOffice.org, пак може да им бъде отказан достъп във този формат и да получат нещата като Excel-ски файл плюс файл в свободен формат по избор на държавната администрация, например pdf или файл на OpenOffice Writer. Тоест пак няма да може да свършат работа, без да конвертират Excel-ския файл. Изводът е, че ако администрацията реши да бъде некооперативна, тази промяна няма да я спре, което поставя под въпрос ефективността на предлаганата промяна.
Разбира се, за авторите на предложението за изменение на проекта, то изглежда добро. Целта, която са си поставили, е всички неща качени по интернет страници някъде, да могат да се свалят и в отворен формат, а не само в Microsoft-ските такива. Само че не става ясно защо се прави взаимно-еднозначно съответствие между информация качена по разни страници в интернет и обществена информация. В крайна сметка обществена информация, към която е ориентиран закона, за момента е в пъти повече от информацията качена по разни страници. Сигурно е хубаво по страниците да има качена повече обществена информация за всяка една администрация (като становища, заповеди и т.н), но за момента това е положението и при тази ситуация това допускане не е много уместно. Явно е целена простота (в смисъл на кратко и ясно) в това предложение, но някак си тази простота разширява промените не само до информацията сложена на интернет страници, а до цялата обществена информация.
Нещо, което прави доста лошо впечатление при дискусиите възникнали около този проект, е заемането на доста крайни позиции, което едва ли ще се отрази добре при следващите опити за засилване на позициите на отворените формати.
Няма коментари:
Публикуване на коментар