Преди 2 години написах кратко сравнение между OpenOffice.org и MS Office. В настоящия си постинг ще се помъча да актуализирам впечатленията си като направя един коментар какво ми липсва в OpenOffice.org. За сравнение ще използвам OpenOffice.org 2.3 спрямо MS Office 2002.
От гледна точка на текстообработка Writer-ът трябва да дръпне много в колективната работа. Лично на мен често ми се налага да работя с няколко хора върху един и същ документ (документация, доклад и т.н). Всеки пише някаква част от него, някой ги събира механично, след което започва процесът с ревизиите.
Най-тривиалното нещо, което прави всеки, е като прочете файла да има забележки върху съдържанието. И двата продукти поддържат такава функционалност, но тя работи по различен начин. В Writer-а бележките се вмъкват към текста. В зависимост дали сте дали те да се визуализират или не, то е възможно да се появи едно жълто квадратче, което да индикира, че има бележка и евентуално ако минете върху него с мишката да се визуализира. За съжаление, ако не знаете, че е там, може спокойно да го пропуснете в процеса на четене на теста. Разбира се, има навигация по бележките и можете да ги обхождате една по една. Само че за мен това е малко неудобство, защото за да разбереш забележката, то трябва да си наясно с контекста, в който е поставено, което изисква четене на теста. В този момент навигацията пречи.
Как е реализирана тази функционалност в Word? Отстрани в полето се появява кутийка със забележката, което от своя страна прави лесно едновременното четене на документа и следене на забележките. Отделен е въпросът, че навигацията е изнесена в toolbar, така че ако искате бързо да видите следващата бележка, то не трябва да минавате през меню и диалогов прозорец, с който пък да си закривате текста. Хубавото при Word е, че бележката, освен да бъде вмъкната някъде в текста, може да бъде отнесена към конкретна дума, изречение, параграф (при конвертиране на файлът в OOo тези бележки не се визуализират). Това е удобно, тъй като веднага става ясно какво е искано да се каже с коментара. Отделен е въпросът, че могат да се слагат бележки, към бележки и така се получава цяла дискусия. Разбира се в последното може да се реализира и в Writer-а, но е реализирано чрез добавяне на нов текст към вече написана бележка, като се слага разделител за автор.
Другата основна функционалност, която е недомислена в Writer-а е режимът за следене на промените в документът. В момента функционалността е реализирана на ниво Word 97, т.е. нововъведения текст се оцветява, а изтритият се зачерква. Всичко много хубаво, но така документът става нечетлив. В такива ситуации може да се изключи визуализирането на промените и да се даде индикация, че има промени на някой ред, но пък тогава не става ясно какви са направените промени. Как е реализирана тази функционалност в Word? Нововъведения текст се оцветява, а изтритият и се показва в една кутийка отстрани в полето и се показва мястото, от което е изтрито. Това решение предлага от една страна добра четимост на редактирания текст, от друга страна и добра история на промените, така че те лесно да бъдат приемани и отхвърляни. Не знам какъв е проблемът това да се реализира в Writer-а, още повече че преди две години като гледах feature request-ите това фигурираше. Определено липсата на тази функционалност ще откаже от миграция към OOo хората, които правят редакции на документи.
Една дребна функционалност, която ми липсва е свързване със задаването на езика, на който пиша. Това е важно, ако искате да работи проверката на правописа и някои други благинки. Някак си е нормално, когато използвам BG Layout програмата да приема, че пиша на български, а когато използвам EN Layout на английски. Word го прави, но Writer-ът не. Предполагам е трудно да се реализира тази функционалност при *nix системите, но поне за Windows да го направят. Лично на мен ми се налага в документи да имам текст на повече от един език и е досадна тази ръчна смяна. Да не говорим от интерфейсна гледна точка колко по-лесно е направено в Word (при copy-paste по някой път се налага да се укаже език ръчно). С двойно кликване при Word срещу навигация в менюта и диалогов прозорец в Writer.
По отношение на Calc-а видимо работите като че ли не са се подобрили много. От моя гледна точка единственият видим напредък е подобряване на процеса на създаване на диаграми. Но като се има предвид колко зле беше Calc-а преди две години, то този напредък не трябва да е учудва някой. Диаграмите от Calc-а вече стават за нещо, макар и да трябва още някои неща да се пипнат (например, ако решите да работите с две Y оси, пък после се откажете от втората, става леко мазало). За сметка на това продължава да няма Solver функционалност еквивалентна на тази в Excel (положителното е, че се появяват разни по-елементарни работи, така че сигурно е въпрос на време), което спъва използването на Calc-а за по сериозни сметки.
Да оставим по-сериозните сметки на страна, но в Calc-а имам затруднения и да работя бързо с данни. Получавам един файл с данни и искам на бързо да ги сложа в моделчето, което съм си направил. Ако е стандартен Copy-Paste няма проблем, но в данните има агрегация по някоя от размерностите и на мен ми трябват стойностите от агрегацията (например имате данните по дни, като във всеки стълб става въпрос за отделен ден и след последния ден на месеца имате стълб за месец и на вас Ви трябват само данните по месеци), то в Excel-а маркирам само клетките, които ми трябват и ги копирам. За съжаление в Calc-а Copy-Paste не работи с прекъснати области. Тази липса би отказала голям процент от хората, които работят с данни, да го ползват.
Липсата на критична маса потребители за Calc-а дава отражение върху съпътстващия софтуер. Например за системата R, която е софтуер под GPL, има изградена възможност да се използва под Excel, но липсва такава за Calc. Ако един проект, който малко или много се движи от фенове на свободния софтуер, не е положил усилия да се свърже с най-големия свободен офис пакет, то може ли да очакваме за системи като Matlab, Stata, Mathematica и т.н да могат да работят през него скоро? Дали всякакви комерсиални продукти за финансовите сметки, които са развити на базата на Excel ще видят своите еквиваленти в Calc? Според мен в близките две години едва ли това ще се случи, защото няма да е достигната критичната маса от потребители, при която фирмите, които поддържат Excel базирани решения, да ги port-нат и към Calc.
Все пак положителното, че в развитието на OOo са се ангажирали фирми като IBM и Google. Спор няма, че в последните две години OOo дръпна доста, макар и промените да не са видими, и не бих се учудил, ако като инфраструктура пакетът е по-добре структуриран от MS Office и се надявам покрай IBM и Google да се наложи по-бързо сред корпоративните потребители, което да даде сериозен тласък в развитието на съпътстващия софтуер.
Като за финал да кажа, няколко неща, които ми харесват в OOo пък не знам как/дали могат да станат в MS Office. Доста ми харесва подхода в OOo за embedded документите, където се вграждат само необходимите данни, а не цялата информация от файла източник, както е в MS Office (или поне не знам откъде се настройва). Едно друго нещо, което според мен е доста ценно е възможността за вграждане на SVN хранилище в самият документ и така да се поддържа доста добър Version control на документа, което е в пъти по-добро текущите track changes реализации.
Иначе по отношение на организация на документи в рамките на някаква организация OOo е доста добре интегриран в O3Spaces, така че ако някой вижда бъдещето в Google Office или му харесват решения в контекста на MS SharePoint, то той има как да прави аналогични неща използвайки OOo. За съжаление не са безплатни.
Като цяло съм оптимист за бъдещето на OpenOffice и макар да ми е невъзможно за момента да го ползвам в работата си, то се надявам това да се промени. А дотогава ще му се радвам като домашен потребител. Разбира се, всички тези кусури, които му намирам, по никакъв начин не са свързани с ODF формата, за който Йовко е написал един чудесен постинг. Само да предупредя, че ако искате да ползвате ODF през MS Office, използвайки на plugin-а на Sun, то в повечето случаи ще гризнете дръвцето.
От гледна точка на текстообработка Writer-ът трябва да дръпне много в колективната работа. Лично на мен често ми се налага да работя с няколко хора върху един и същ документ (документация, доклад и т.н). Всеки пише някаква част от него, някой ги събира механично, след което започва процесът с ревизиите.
Най-тривиалното нещо, което прави всеки, е като прочете файла да има забележки върху съдържанието. И двата продукти поддържат такава функционалност, но тя работи по различен начин. В Writer-а бележките се вмъкват към текста. В зависимост дали сте дали те да се визуализират или не, то е възможно да се появи едно жълто квадратче, което да индикира, че има бележка и евентуално ако минете върху него с мишката да се визуализира. За съжаление, ако не знаете, че е там, може спокойно да го пропуснете в процеса на четене на теста. Разбира се, има навигация по бележките и можете да ги обхождате една по една. Само че за мен това е малко неудобство, защото за да разбереш забележката, то трябва да си наясно с контекста, в който е поставено, което изисква четене на теста. В този момент навигацията пречи.
Как е реализирана тази функционалност в Word? Отстрани в полето се появява кутийка със забележката, което от своя страна прави лесно едновременното четене на документа и следене на забележките. Отделен е въпросът, че навигацията е изнесена в toolbar, така че ако искате бързо да видите следващата бележка, то не трябва да минавате през меню и диалогов прозорец, с който пък да си закривате текста. Хубавото при Word е, че бележката, освен да бъде вмъкната някъде в текста, може да бъде отнесена към конкретна дума, изречение, параграф (при конвертиране на файлът в OOo тези бележки не се визуализират). Това е удобно, тъй като веднага става ясно какво е искано да се каже с коментара. Отделен е въпросът, че могат да се слагат бележки, към бележки и така се получава цяла дискусия. Разбира се в последното може да се реализира и в Writer-а, но е реализирано чрез добавяне на нов текст към вече написана бележка, като се слага разделител за автор.
Другата основна функционалност, която е недомислена в Writer-а е режимът за следене на промените в документът. В момента функционалността е реализирана на ниво Word 97, т.е. нововъведения текст се оцветява, а изтритият се зачерква. Всичко много хубаво, но така документът става нечетлив. В такива ситуации може да се изключи визуализирането на промените и да се даде индикация, че има промени на някой ред, но пък тогава не става ясно какви са направените промени. Как е реализирана тази функционалност в Word? Нововъведения текст се оцветява, а изтритият и се показва в една кутийка отстрани в полето и се показва мястото, от което е изтрито. Това решение предлага от една страна добра четимост на редактирания текст, от друга страна и добра история на промените, така че те лесно да бъдат приемани и отхвърляни. Не знам какъв е проблемът това да се реализира в Writer-а, още повече че преди две години като гледах feature request-ите това фигурираше. Определено липсата на тази функционалност ще откаже от миграция към OOo хората, които правят редакции на документи.
Една дребна функционалност, която ми липсва е свързване със задаването на езика, на който пиша. Това е важно, ако искате да работи проверката на правописа и някои други благинки. Някак си е нормално, когато използвам BG Layout програмата да приема, че пиша на български, а когато използвам EN Layout на английски. Word го прави, но Writer-ът не. Предполагам е трудно да се реализира тази функционалност при *nix системите, но поне за Windows да го направят. Лично на мен ми се налага в документи да имам текст на повече от един език и е досадна тази ръчна смяна. Да не говорим от интерфейсна гледна точка колко по-лесно е направено в Word (при copy-paste по някой път се налага да се укаже език ръчно). С двойно кликване при Word срещу навигация в менюта и диалогов прозорец в Writer.
По отношение на Calc-а видимо работите като че ли не са се подобрили много. От моя гледна точка единственият видим напредък е подобряване на процеса на създаване на диаграми. Но като се има предвид колко зле беше Calc-а преди две години, то този напредък не трябва да е учудва някой. Диаграмите от Calc-а вече стават за нещо, макар и да трябва още някои неща да се пипнат (например, ако решите да работите с две Y оси, пък после се откажете от втората, става леко мазало). За сметка на това продължава да няма Solver функционалност еквивалентна на тази в Excel (положителното е, че се появяват разни по-елементарни работи, така че сигурно е въпрос на време), което спъва използването на Calc-а за по сериозни сметки.
Да оставим по-сериозните сметки на страна, но в Calc-а имам затруднения и да работя бързо с данни. Получавам един файл с данни и искам на бързо да ги сложа в моделчето, което съм си направил. Ако е стандартен Copy-Paste няма проблем, но в данните има агрегация по някоя от размерностите и на мен ми трябват стойностите от агрегацията (например имате данните по дни, като във всеки стълб става въпрос за отделен ден и след последния ден на месеца имате стълб за месец и на вас Ви трябват само данните по месеци), то в Excel-а маркирам само клетките, които ми трябват и ги копирам. За съжаление в Calc-а Copy-Paste не работи с прекъснати области. Тази липса би отказала голям процент от хората, които работят с данни, да го ползват.
Липсата на критична маса потребители за Calc-а дава отражение върху съпътстващия софтуер. Например за системата R, която е софтуер под GPL, има изградена възможност да се използва под Excel, но липсва такава за Calc. Ако един проект, който малко или много се движи от фенове на свободния софтуер, не е положил усилия да се свърже с най-големия свободен офис пакет, то може ли да очакваме за системи като Matlab, Stata, Mathematica и т.н да могат да работят през него скоро? Дали всякакви комерсиални продукти за финансовите сметки, които са развити на базата на Excel ще видят своите еквиваленти в Calc? Според мен в близките две години едва ли това ще се случи, защото няма да е достигната критичната маса от потребители, при която фирмите, които поддържат Excel базирани решения, да ги port-нат и към Calc.
Все пак положителното, че в развитието на OOo са се ангажирали фирми като IBM и Google. Спор няма, че в последните две години OOo дръпна доста, макар и промените да не са видими, и не бих се учудил, ако като инфраструктура пакетът е по-добре структуриран от MS Office и се надявам покрай IBM и Google да се наложи по-бързо сред корпоративните потребители, което да даде сериозен тласък в развитието на съпътстващия софтуер.
Като за финал да кажа, няколко неща, които ми харесват в OOo пък не знам как/дали могат да станат в MS Office. Доста ми харесва подхода в OOo за embedded документите, където се вграждат само необходимите данни, а не цялата информация от файла източник, както е в MS Office (или поне не знам откъде се настройва). Едно друго нещо, което според мен е доста ценно е възможността за вграждане на SVN хранилище в самият документ и така да се поддържа доста добър Version control на документа, което е в пъти по-добро текущите track changes реализации.
Иначе по отношение на организация на документи в рамките на някаква организация OOo е доста добре интегриран в O3Spaces, така че ако някой вижда бъдещето в Google Office или му харесват решения в контекста на MS SharePoint, то той има как да прави аналогични неща използвайки OOo. За съжаление не са безплатни.
Като цяло съм оптимист за бъдещето на OpenOffice и макар да ми е невъзможно за момента да го ползвам в работата си, то се надявам това да се промени. А дотогава ще му се радвам като домашен потребител. Разбира се, всички тези кусури, които му намирам, по никакъв начин не са свързани с ODF формата, за който Йовко е написал един чудесен постинг. Само да предупредя, че ако искате да ползвате ODF през MS Office, използвайки на plugin-а на Sun, то в повечето случаи ще гризнете дръвцето.
3 коментара:
Здравей,
много полезен постинг!
Аз Excel, съответно Calc, рядко използвам, затова пък без winword не мога. Пробвах се и с writer - наблюденията ми засега са следните: toolbar и менюта изкопирани едно към едно от Word-a; откривам обаче и някои функции, които не съм виждала в Word-a, засега нямам време да ги разучавам, може би по-натам. Това, което обаче ме хвърли в див възторг, е възможността с един единствен бутон да се експортира файлът от Writer директно в .pdf формат! Супер яко, казвам го като човек, който се е борил мнооооооого с какви ли не решения за конвертиране от .doc в .pdf - от самата функция на Adobe Acrobat до всякакви известни и неизвестни shareware & freeware решения. Е нищо не работи така бързо и лесно като това бутонче!
Това е от мен, поздрави!
ОО е свободен софтуер, т.е. това което не ти харесва си го програмирай така както ти харесва. Ако не можеш, пишеш на разработчиците ЯСНО какво смяташ за необходимо, и ако те го намерят за удачно, най-вероятно ще го направят в следваща версия.
А сега опитай един от тия 2 подхода към МС.
@анонимен: нещо не си схванал посланието на постинга ми, но няма да задълбавам в това, а по-скоро в нещата, които говориш на изуст. В OpenOffice.org или съкратено OOo (а не OO) липсват няколко дребни, но много важни функционалности, които пречат на дота хора да го ползват за сериозни неща. Тези хора разбира се са писали на разработчиците и резултатът за сега е НУЛА. Само за сравнение виж искането за извеждане на коментарите от страни на текста. Един от хората много добре го е казал:
------- Additional comments from pobbz Mon May 7 06:38:56 +0000 2007 -------
"Work on a new notes implementation has started"
Excellent!
And it took only 5 yrs.... Duh. I guess it's better late than never.
живот и здравe в 3.0 ще бъде имплементирана тази функционалност и като теглиш чертата ще излезе, че след 6 години нещото ще се появи. Смяташ ли, че МС ще се туткат толкова време?
Иначе изобщо не си мисли, че не знам как функционира разработването на свободния софтуер, както че и не следя от близо разработването на OOo.
Публикуване на коментар