04 декември 2008

Първи сблъсък с CEZ

Всичко трябваше да бъде толкова просто. Най-обикновена смяна на титуляр на партида. Нищо и никаква работа, която струва около 17 лева с ДДС-то (една много пазарно ориентирана цена съобразена с извършените разходи). Нямаше и какво да се обърка. Като единствен собственик на имота, въоръжен с всички документи показващи това, нямаше за какво да се заяждат. Работите потръгнаха зле. Тамън успях да се докопам до гишето след 15 минутно изчакване на предния клиент и токът спря. Лоша поличба откъде и да я погледнеш. Няма по добър атестат за професионализъм от това да спре токът на енергото. Както и да е. През тази 15 минутна пауза успяхме с жената зад гишето да оправим, каквото имаше по документите. Непопълнени полета и всякакви неща от сорта. След като тръгна цялата информационна система (няколко минути след идването на тока) жената започна да рови до колко ми е основателно искането. Проверяваше ИТН-то, адреси и прочие и тамън да станат работите и токът спря отново. Още 20-тина минути отидоха в чакане. Но какво да се прави, то е като при финансовите пирамиди. Като се набуташ веднъж, се донабутваш още малко, че да излезеш на сухо. След още 20 минути започнахме отначало. Този път електроснабдяването беше стабилно, но изкочи следващия проблем. Имал съм неплатена сметка на тази партида и без да бъде платена не можело да се прехвърли на мое име. Ситуацията става патова, защото тази сметка е платена, но има лаг между момента на плащането и момента на отчитане в системата, който съм нацелил. Опитите да убедя жената да прехвърли задължението към мен са неуспешни, макар и плащанията в последствие да се разнасят по ИТН и така или иначе парите ще дойдат. От друга страна, ако платя на момента, после другите пари не можело да ми ги върнат. И най-добре да дойда в друг ден, когато всички транзакции са приключили успешно. Чудесно! След повече от час прекаран в офис на CEZ ще трябва отново да инвестирам толкова време за нищо и никаква услуга.

Успокоението ми беше, че имаше хора доста по зле от мен. На съседното гише трима човека се опитваха да осъществят същата процедура. Бяха наемодател, управител на фирма, която е наемател и представител на фирма, която е бивш наемател. Целта на занятието бе да се прехвърли партидата от едната фирма на другата фирма. Нямаше проблеми новият наемател да поеме партидата и да сключи договор, но изведнъж изникнаха проблеми да се прекрати стария договор. Какъв бил този представител, имал ли печат на фирмата, откъде да знаят, че този дето го е упълномощил бил управител на фирмата, носи ли свидетелство за актуалност, те нямали интернет и нищо че фирмата е пререгистрирана, не могат да проверят. Хората направо се видяха в чудо. Чудеха се как в една държавно-общинска фирма като Топлофикация са свършили работата за пет минути, а в една частна фирма като CEZ им се правят такива спънки. Решението беше някакви тромави неща, като пращане на факс, който поради липсата на ток нямаше как да бъде получен и така нататък. Но какво да се прави единственото нещо по-лошо от държавните монополи, са частните такива, като примерите валят из ведро. И за да не бъда разбран погрешно, жените зад гишетата бяха учтиви, но просто такива процедури са им спуснали.

Няма коментари: