09 януари 2006

Европата и критериите

Напролет живот и здраве ще стане ясно ще влизаме ли в Европата. В обществената нагласа цялата процедура май протича по следния начин: разни чиновници от Европейската комисия ще гледат дали сме удовлетворили разни критерии, ще напишат докладче и на негова база политиците от Европата ще кажат дали ставаме или неставаме. Само че както може и да се досетите в цялата тази процедура няма никакъв обективизъм и всичките решения са политически. Както поканата за членство бе политически акт в знак на компенсация за войната в Косово без да сме изпълнили написаните критерии, така и решението за членството ни ще бъде чисто политически акт. Единственият проблем да не ни приемат не е, че не сме изпълнили критериите, а че европейската икономика да не е в много цветущо състояние в момента и на западните политици им е лесно да се оправдават с гамените от Източна Европа.

Защо смятам така ли? В края на септември бях на някакъв семинар, на който разни висши чиновници от Европейската комисия ми обясняваха принципите и идеите на общата икономическа политика. От цялото това нещо разбрах две неща:
  1. правилата и критериите са изсмукани от пръстите без грам аргументация
  2. правилата важат за страните кандидатки, влезеш ли в клуба никакви правила не важат за теб
Второто нещо ни бе казано в прав текст, а първото човек сам се досеща. Един от основополагащите неща в общата европейска политика са критериите от Маастрихт. Там става въпрос за допустима инфлация, бюджетен дефицит и държавен дълг. От особен интерес са последните два показателя и логично имаше въпрос, защо дефицита трябва да е до 3% от БВП, а дълга до 60% от БВП. Човекът, който разбираше от тези неща каза, че тези числа водят до равновесно състояние (steady state), което гарантира стабилно икономическо развитие. Като чух равновесно състояние предположих, че зад цялото нещо седи някакъв теоритичен модел и реших по време на почивката да разпитам човека как са ги сметнали тези числа. Междувременно почнах да си мисля как да се модифицира модела на Рамзи, така че да обхване тези показатели. По време на почивката наскочих ва човека, но той за моя изненада каза, че няма модел. Някак си неразбиращо го питах как така няма модел, щом има steady state поне едно диференциално уравнение трябва да се появи от някъде. Човекът ми обясни че работите са доста по-прости. Ако икономиката расте с 5% в номинално излажение, а държавния дълг е 60% от БВП и искам да не нараства, то бюджетния дефицит грубо не може да надхвърля 3% от БВП. Добре казвам аз, но защо ми е ограничението от 60% на държавния дълг. Отговорът беше прост: когато през 1991 се събирахме да ги мислим тези неща, дългът на 12те страни беше средно толкова. На мен ми идеше да се изсмея. Явно основополагащите икономически критерии известни още като "Пакт за стабилност" бяха резултат от политически пазарлъци.

Да се надяваме, че когато ни разглеждат на финалната права, няма да има хора, които да са станали с гъза нагоре и да няма много пазарлъци за приемането ни в клуба.

1 коментар:

Orlin каза...

Абсолютно.
Решението е чисто политическо и истината е, че няма нищо общо с изпълнение на някакви "критерии", спазване на дадени препоръки, борби с корупции и със съдебна система или какво беше там за контрола на хранителните продукти. Брюксел прекалено добре знае, че всички тези неща едно, че не стават от днеска за утре, но най-вече - че е значително по-лесно и сигурно те да станат, ако сме вътре, а не вънка. Когато той ще се заеме най-сетне наистина с твърда ръка да ги стори, а не да ни чака ние с мека да се мъчим да се правим, че го правим.
Решението дали или не и кога да бъдем приети, ще бъде взето не въз основа на доклада или препоръката на Оли Рен, нито от Европейския парламент, не и от Комисията, а от Ширак, Блеър и Меркел. А мотивацията им няма да има нищо общо с това, което ни се повтаря ежедневно. Тя ще е и по-проста, но и по-сложна. От една страна - и това е неизбежният данък към общественото мнение - зависи какво най-сетне ще решат да правят с Европейската конституция. Възможни варианти: жест към голямата публика (добре, че изборите на острова и в Германия минаха скоро и не се очакват нови в обозримо бъдеще), когато да кажат - добре, прави сте, няма да пущаме тия повтарячи-двойкаджии, не заслужават (с цел пак да пуснат в ход одобряването на Конституцията, задоволявайки по този начин общественото мнение, което все повече се плаши от разширението и от нова армия евтина източна работна ръка); или да се направят на 3.5 по-този въпрос (засега) и да си решават съобразно по-преки икономически и политически изгоди. И тука подозирам и не изключвам, че доколкото всяко важно решение в ЕС се взима във вида, в който то е изгодно на Франция (Германия и Англия кой знае защо последователно търпят този диктат) и като се има предвид, че Румъния е най-големият измежду всички източноевропейски страни галеник, любимец и протеже на Франция - то, няма да е чудно, ако се окаже късмет, че сме заедно с Румъния, дет толкова се оплаквахме от това :). И Франция да ни пробута вътре, по съвместителство с протежето си :).
Разбира се, също толкова е възможно именно тя, уплашена от случилите се имигрантски вълнения, които съвсем не е изключено да нарастват и да се задълбочават, до степен, че неотдавнашните да са детска игра в сравнение с това какво може още да стане, и под влияние на такива среднощни кошмарни видения, да реши, че и това стига и не е добре да пускат безпрепятствено нов огромен поток от "диви балкански субекти". Разбира се, такава опасност реално не съществува, тъй като хитро и предвидливо в присъединителния договор е предвидена възможност за всяка от старите членки да наложат дългогодишна забрана на единия от основните стълбове в идеята за ЕС - "свободно придвижване на работна ръка". И няма капчица съмнение (а не се и прикрива), че такава забрана ще бъде въведена. Но? Вътрешнополитическите и вътресоциални проблеми на Франция може да са прътът в нащо колело - а не докладите и препоръките.
Разбира се, това е доста опростено казано - но е значително по-близо до реалността от версията, че някой там сериозно си мисли, че можем да направим за няколко месеца всичко, което уж искат от нас. Не и с нашите управници.
Така че - малко сме като на тото :) - всичко е до чист късмет, а не до нещо, което да зависи само от държавата ни (както се представя за пред обшеството).