28 февруари 2006

Linux за dummies

Винаги съм си мислел, че поредиците от книги за dummies и всичките въвеждащи неща в незнам си колко стъпки и прочие са супер смотани. Направо да се начуди човек как нещо, което може да се каже на 5 страници, го разтягат на две и повече глави. Тоест от такива книги човек, е трудно да научи нещо смислено, но за сметка на това киха доста пари. Оказа се обаче, че не съм прав. Явно нещата, които са очевидни за мен, не са толкова очевидни за останалите.

За какво става въпрос? На моите родители им се налага да ползват компютър. Не е кой знае какво, дори и на 50-60 години се налага – малко интернет, електронна поща, да вземат да початат с познатите в чужбина, текстообработка и електронна таблица. Последното да се оправят със сметките. Взел съм им един Compaq втора ръка, инсталирал съм едни Linux (не съм съгласен да се дават пари за глупости като windows), сложил съм необходимите програмки (пак безплатни) за да си вършат работа и разбира се за да няма езикови трудности всичко това върви на български език, като даже е доста добре преведено. Все съм си мислел, че последното е най-големият проблем за новаците да навлязат в компютрите, а именно, че се появят въпроси, които не ги разбират (поради езикови трудности) какво означават и отговарят каквото падне. За мой ужас установих, че дори въпросите да са на български, пак се отговаря така. Всичко това е при положение, че моите родители не са обременени с ползването на windows и да страдат от невъзможността да съпоставят действия от едната ОС в другата. Вярно, че не е като в DOS.

Като се замислям май основния проблем се дължи на неразбирането на интерфейса. Контекстни менюта, drag and drop действия, организация на работния екран, различни видове кликвания на мишка и така нататък. В резултат на което, когато им показвам нещо, нещата се запомням като механично действие, а не като принцип. От друга страна не мога да налея всички принципи накуп, защото за ненавлязъл човек, това е много информация за обобщаване и той запомня много малко от нея. И ето така се връщам на книгите от dummies серията. Там всичко е прекалено смляно, разписано и човек може сам да навлиза. За съжаление не знам да има такива за KDE и OpenOffice.org. Ако имах време, на принципа на някоя от книгите за Windows и MS Office, бих се напънал да направя съответния еквивалент, но за съжаление нямам такова. Ако някой се сеща за помощни материали по темата, нека да каже.

Няма коментари: