Немо е името на научно-техническия музей в Амстердам. Не знам какви очаквания съм имал към него преди да го посетя, но мога да кажа, че със сигурност се разминаха. Едва ли ще съм много далеч от истината, ако сравня този музей с увеселителен парк, само че в дебрите на науката. Музеят основно е ориентиран към децата, макар че ще допадне и на техните родители. Обхванати са доста области от различни науки и най-важното е, че нещата са направени доста интерактивно. Едно е да гледаш някакви експонати, а съвсем друго и да може да пипнеш, да експериментираш, а защо не и да счупиш. По този начин по естествен път могат да се култивират и развиват интересите на децата, което е голяма помощ за родителите. Разбира се, за едни може да са интересни организацията на всякакви индустриални процеси, ...
... други да са впечатлени от свойствата на плазмата, ...
... трети да се интересуват от биология ...
... или просто как стават нещата.
Има „специализирани лаборатории” за някои области от науката, където след записване децата могат да провеждат и малко по-ангажиращи експерименти.
Много бих се радвал, ако в България се появи някакъв такъв аналог. Разбира се, предвид, че ни е нисък стандарта на живот, то едва ли ще може да се очаква да се стигне до формиране на тематични групи за по 10 деца, които да експериментират разни неща в рамките на астрономически час, но така или иначе разходите за поддържане на повечето постановки няма да са толкова високи, а ползите (поне за мен) са повече от очевидни. Най-малкото, защото децата ще могат да правят съзнателен избор, а не да се носят по течението на апатията и да се чудят за чий ходят на училище или пък да са жертва на комплексите на родителите си, или пък да искат да учат нещо само защото е „модерно” без грам идея за какво им е. Все неща, които малко или много биха подобрили качеството на образованието в България. Бих могъл да се впусна и във всякакви косвени ефекти свързани с R&D, технически прогрес и наука, но ще се въздържа за сега.
... трети да се интересуват от биология ...
... или просто как стават нещата.
Има „специализирани лаборатории” за някои области от науката, където след записване децата могат да провеждат и малко по-ангажиращи експерименти.
Много бих се радвал, ако в България се появи някакъв такъв аналог. Разбира се, предвид, че ни е нисък стандарта на живот, то едва ли ще може да се очаква да се стигне до формиране на тематични групи за по 10 деца, които да експериментират разни неща в рамките на астрономически час, но така или иначе разходите за поддържане на повечето постановки няма да са толкова високи, а ползите (поне за мен) са повече от очевидни. Най-малкото, защото децата ще могат да правят съзнателен избор, а не да се носят по течението на апатията и да се чудят за чий ходят на училище или пък да са жертва на комплексите на родителите си, или пък да искат да учат нещо само защото е „модерно” без грам идея за какво им е. Все неща, които малко или много биха подобрили качеството на образованието в България. Бих могъл да се впусна и във всякакви косвени ефекти свързани с R&D, технически прогрес и наука, но ще се въздържа за сега.
Няма коментари:
Публикуване на коментар