15 юни 2009

Икономическата програмата на ГЕРБ за парламентарните избори през 2009

Преди няколко седмици излезе програмата на Синята коалиция. Като структура не е направена зле, има доста конкретика, но има и невероятни глупости, за които не се сдържах да блогна. Постингът не беше изчерпателен по отношение на нещата, които са странни в икономическата част на програмата, но въпреки това получи доста голям трафик (благодарности към всички БСП активисти). Другото странно нещо е, че хората, които ме четат, по една или друга причина очакват да напиша нещо и за икономическата част на програмите на другите партии.

В този постинг ще отделя малко внимание на програмата на ГЕРБ. Като цяло ми допада. Видно е, че хората работили върху нея доста са се старали. Вярно, че ако бяха отделили още половин ден, документът щеше да е по-добре форматиран. Иначе програмата е доста обемен документ, във всяка една област са написани приоритетите, които смятат за важни, както и мерките, с които ще ги постигнат. За разлика от програмата на Синята коалиция, в която също има подобие на такава структура, в тази програма мерките почти напълно адресират заложените приоритети (при СК на места предложените мерки нямат никакво отношение към целите или действат в обратната посока). Разбира се, на места мерките не са нещо конкретно и имат по-скоро пожелателен характер (особено реформите в някои обществени сектори), но поне аз съм склонен да простя тези слабости на програмата. Не бива да забравяме, че ГЕРБ не е парламентарно представена партия и поради тази причина малко или много механизмите да събира информация, чрез която да формира визията си за управление на държавата, са силно ограничени. Разбира се, има неща, които не ми допадат в икономическата част на програмата, но като цяло няма нищо фрапантно (или поне не е представено толкова крайно), което да ме дразни. Поради тази причина не смятам да изпадам в дребнавости.

Все пак не бива да се забравя, че от наличието на добра програма, не следва задължително добро управление. Особено, когато ще имаме шарен парламент и съответно ще се налага да се правят какви ли не компромиси.

P.S. Да не повярва човек колко положително съм се изказал към ГЕРБ, особено като се вземат предвид предишни мои постинги.

Няма коментари: