21 ноември 2005

Софийското метро

Една от добрите придобивки на София определено е метрото. Вярно, че е само 8 спирки, но си мисля, че хората от Люлин са доста облекчени от него. Особено сега в нарастващия трафик, където не може да се разминеш от автомобили. Едно приятелче се хвалеше как излизайки от блока директно влиза в метростанцията и като излиза от метростанцията към която пътува е точно пред работата си. Направо си е за завиждане. Не се нерви на задръствания и сигурно по-спокойно му минава деня. Не е като мен, пътувайки по Цариградско шосе към центъра съм късметлия, когато задръстването започва от БТА. В лошо време, когато стават и повечко катастрофи, си е чудо, ако не започне едно чакане още от спирката на Плиска. Надявам се метрото доста да облекчи и тази част на София, когато позавършат този лъч. Някак си случайно това съвпада със заветните дати за влизане в ЕС, с тази разлика, че датите не са чак толкова сигурни. След две години, живот и здраве ще се ходи с метро до Интерпрет, а след още една и до Младост. Лека полека хората напредват, пък и няма за къде да бързат. Все пак метрото е започнато да се проектира в началото на 70те години на миналия век и така да се каже има вече почти 40 годишна история (нищо, че е функциониращо само от 8). Интересно ми е обаче какво става с другите два лъча, които са предвидени. Единия е от Сухата река до Овча купел, а другия от Надежда до Лозенец. Като се има предвид при осигурено финансиране колко време се мотаха докато започне копаенето през центъра на настоящия лъч, направо не ми се мисли, кога ще започне да се прави изграждането на другите лъчове, още повече ако в момента не са взети предвид.

Както и да е, метрото си има и няколко недостатъка. Те се дребни, но винаги се чудя защо хората не са ги премахнали. Оказва се, че когато се влиза в метрото, трябва да се "перфорира" билета с лявата ръка. То може и с дясната, но идеята е че джвъчката се намира от лявата страна. Това е супер непрактично. Тъй като повечето хора са десняци, те са свикнали да правят всичко с дясната ръка, дори и с лявата да е по-лесно от чисто геометрични съображения. Дори в страна като Великобритания, където са свикнали все да ходят на опаки, билетите се поставят отдясно. Може би нашето метро иска да бъде уникално с още нещо. Разбира се с всичко се свиква, особено ако се ползва редовно. Но не така седи въпроса със случайните пътници. Миналата седмица ми се наложи да пътувам с метрото и видях две жени, които се мъчеха да влязат както е интуитивно да се направи. Пъхаш билета с дясната ръка отдясно и минаваш. Само, че това не върши работа, защото така се освобождава съседната въртялка, а не твойта, при което следва и пронизително пищене. Жената, която следи за нередовни пътници, не и се разправя и ги пуска през транзитния вход за карти и така се приключва с това недоразумение. Сигурно и е писнало да обяснява, защото такива случаи са ежедневие. И всичко това заради нещо, което би трябвало да е отдясно, че е поставено от ляво.

Няма коментари: