Нелка е написала постинг относно паричната политика, която провежда БНБ. Тази институция е нагледен пример на поговорката "Къде го чукаш, къде се пука." Навремето, когато започна да расте кредитът, предприеха серия от мерки за затягането му, но за да не предизвикват паника се оправдаваха с текущата сметка. Сегашните мерки относно МРЗ отново не се заобикалят трудно и формално са въведени пак заради текущата сметка. Истинските причини ще останат в тайна, но предполагам, че са продиктувани от амбициите на няколко хора да вкарат България в еврозоната ASAP (без значение дали е готова) за да се уредят на хубави места в ЕЦБ. Тъй като влизането в еврозоната минава през членство в ERMII, което към момента ни се отказва формално заради текущата сметка, а иначе поради други причини, ръководството на БНБ са решили да се борят с формалната пречка. Има ли смисъл обаче? В един от докладите на UniCredit Group пише следното нещо: "The ECB looks anxious that once Bulgaria joins the ERM II, in practice, it will have little mechanisms to make sure Bulgaria follows the economic policy conducive to reaching a sustainable slowdown in inflation, while also preserving its strong performance as regards public debt, fiscal balance and stability of exchange rates. Entry into the ERM II means that Bulgaria would be just several years away from Euro adoption, while it appears that it would need several decades to achieve a high degree of sustainable convergence of its economy with those in the Euro zone.". Така че дори формално да се справим с тази пречка, ако ЕЦБ са преценили, че не сме готови, ще изникне друга формална пречка. Честно казано на мен ми писна решенията относно икономическата политика в България да се взимат под някакъв натиск да се харесаме навън. В крайна сметка, ако има някакви проблеми в икономиката, икономическата политика (фискална и/или парична) трябва да се фокусира върху тях, а не да замазва симптомите. Вярно, че след серия от икономически лупинги България може да изпълни формално всички критерии за членство в еврозоната, но е по-добре е да забавим членството с няколко години, отколкото да влезем неподготвени (за справка хаосът около преждевременното ни членство в ЕС).
3 коментара:
За разлика от предишния път, когато БНБ реши да провежда активна политика, този път основния мотив за промяна на МЗР е качеството на портфейлите на ТБ. Проблемите с платежния баланс са посочени доста бегло и определено официално не са водещи. Предишния път не беше така – според документи, подписани от министъра на финансите и управителя на БНБ във връзка с отношенията на страната с МВФ, основната причина за въвеждане на пакета от мерки бе дефицита по текущата сметка. Сега документ с подобна тежест просто няма.
По принцип комуникационната политика на БНБ е доста странна – неща, които е добре да останат тайна до фактическото им въвеждане се оповестяват доста по-рано, а такива, които е добре да бъдат разяснени и добре обяснени минават с кратко прес-съобщение. Още по-любопитното е, че от изявления на представители на банката пред пресата (които могат да бъдат намерени и чути единствено в съответната медия) става ясно, че през ноември евентуално ще има още едно увеличение на МЗР. Този тип комуникация по принцип е приемлив за заявяване по по-неформален начин на бъдещите насоки и проблемни зони според централната банка и като цяло текстовете на интервютата би трябвало да се публикуват на сайта на БНБ. Но може би искаме много – щом от сайта на държавен вестник може да се видят единствено заглавията на приетите закони, но не и текстовете им, какво остава за БНБ.
По отношение на причините за МРЗ сигурно съм се объркал, четейки разни коментари в пресата. Но ако формалната причина е качеството на портфейла, значи съвсем ни взимат за баламурници. Ти в твоя пост много правилно си го казала до колко е ефективно. Така или иначе като се гледат действията на БНБ, човек трябва много да внимава каква е причината и какъв е повода.
Публикуване на коментар